Raport: Potrzeby i problemy właścicieli salonów beauty w Polsce
Drogie Czytelniczki
Dzięki Waszej pomocy udało mi się przeprowadzić badanie analizujące problemy właścicieli salonów beauty, z jakimi mają do czynienia podczas swojej codziennej pracy. Oddaję w Wasze ręce wyniki, które pokazują, że mimo ciągle kwitnącej i rozwijającej się branży beauty, salony natykają na podobne problemy oraz stawiają sobie podobne cele rozwoju, bez względu na wielkość biznesu.
Wielkość salonów beauty
W badaniu wzięły udział głównie właścicielki jednoosobowych salonów beauty, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z własnym biznesem lub istnieją na rynku więcej niż 3 lata.
Docieranie do Klientek
Główną metodą dotarcia do nowych Klientek są rekomendacje. Jest to ciągle najlepsza forma promocji firmy, dlatego warto nie zaniedbywać jej potencjału i pracować nad obecnymi Klientkami, aby chętniej polecały salon i usługi. Drugim głównym kanałem dotarcia do Klientek są kanały Social Media z wykorzystaniem reklamy płatnej. Nie jest to żadnym zaskoczeniem z uwagi zasięg jaki mają w Polsce serwisy Facebook (prawie 15 mln. użytkowników) i Instagram (ponad 6 mln. użytkowników).
Zachęcam Was do przeczytania e-booka “Jak promować salon beauty w Social Media?”, w którym zaprezentowałam na własnych przykładach sposoby docierania do Klientów przez reklamy płatne.
Podtrzymywanie relacji
Właścicielki salonów w 53% wykorzystują również Social Media do podtrzymywania bieżących relacji z Klientkami, w 32% służą im do tego wiadomości SMS, które świetnie sprawdzają się jako system przypomnień rezerwacji. Podtrzymywanie relacji jest ważne z punktu widzenia budowania więzi, zaufania i zaangażowania.
Programy lojalnościowe i promocje
Jedynie 53% przebadanych salonów oferuje Klientkom programy lojalnościowe.
Niewielka cześć salonów organizuje również promocje, tylko 36% organizuje je raz w miesiącu, 37% raz na kilka miesięcy, a 155 nie organizuje ich w ogóle. Promocje w salonach mogą pomóc zwiększyć grono stałych Klientek, zwiększyć ich satysfakcję i zadowolenie z obsługi. Pamiętaj, aby we wszystkich działaniach zachować umiar.
Usługi w salonach beauty
Główne usługi w salonach beauty w dalszym ciągu dotyczą klasycznych zabiegów manicure, pedicure, wizażu, przedłużania rzęs. Coraz więcej salonów zaczyna stawiać na usługi związane z makijażem permanentnym i medycyną estetyczną. Rozwój zakresu usług w tym kierunku świadczy o dużym zainteresowaniu kobiet tymi zabiegami.
Najczęstsze problemy z Klientami
Za najczęstszy problem z Klientkami właścicielki wskazały odwoływanie wizyt (26%). Jak radzić sobie z tym problemem napisze w osobny wpisie na blogu, ale najważniejsze jest rozmowa z Klientem, budowa relacji, która zobowiązuje i buduje lojalność oraz ciągłe przypominanie się (od przekazania karteczki klientce z datą zabiegu, po przypominanie telefoniczne lub drogą SMS o zbliżającej się wizycie).
20% ankietowanych wskazało, że mają problem z zachęceniem Klientek do skorzystania z innych zabiegów i zakupu produktów pielęgnacyjnych. 14% przyznało, że ich Klientki skłonne byłyby skorzystać z innych usług, gdyby były one w promocyjnych cenach. Te dane nasuwają automatycznie rozwiązanie problemu. Warto przemyśleć wprowadzenie programu lojalnościowego, który w zamian za stałe korzystanie z usług salonu oferowałby w kolejne usługi i produkty w atrakcyjnych cenach. Proponowanie drobnych zabiegów, pomaga budować zaufanie i zadowolenie Klientek, wtedy mogą być one bardziej skłonne kupić produkty, które są kontynuacją kuracji lub skorzystać z innych, droższych usług (jak przekonywać Klientki do kolejnych usług opowiadałam w webinarze “Perfekcyjna henna krok po kroku” na moim kanale YouTube). Na wszystkie problemy rozwiązaniem jest obsługa Klienta i rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa – tłumaczenie zabiegów, dyskrecja, słuchanie, buduje więź i lojalność.
Bardzo dużej liczbie salonów beauty nie udaje się rozpoczynać umówionych wizyt punktualnie. Jest to głównie spowodowane spóźnianiem się Klientek na umówioną wizytę lub wydłużeniem się wcześniejszej usługi.
Personel i szkolenia
Właścicielki salonów beauty, które zatrudniają pracowników, za najczęstszy problem w komunikacji z nimi wskazują brak zaangażowania. Pracownicy nie czują się współodpowiedzialni za biznes i jego rozwój, nie czują się częścią miejsca, dlatego nie starają się go współtworzyć.
Spośród tych, którzy zatrudniają pracowników 70% właścicieli salonów zatrudniających pracowników nie szkoli ich i nie podnosi kwalifikacji, za główną przyczynę podając brak pewności, że to się zwróci. 25% właścicieli szkoli samych siebie i przekazuje widzę pracownikom, 5% szkoli pracowników. Brak zaufanie do pracowników, dbania o ich rozwój i podnoszenie kwalifikacji daje pracownikom do zrozumienia, że nie są warci inwestowania w nich, są tu tylko na chwilę. Działa to w obie strony, dlatego oni również nie angażują się w rozwój salonu.
Plany rozwoju salonów beauty
37% właścicielek salonów w dalszym ciągu potrzebuje szkoleń i praktycznej wiedzy, jak wykorzystywać Social Media do promocji swojego biznesu. Dlatego ponownie zostawiam Wam tutaj link do e-booka “Jak promować salon beauty w Social Mediach”. 21% badanych chce rozwijać się w technice makijażu permanentnego, zabiegi cieszą się bardzo dużą popularnością wśród Klientek, dlatego coraz częściej w salonach rozszerza się oferta związana z pigmentacją twarzy.
Pozostałe umiejętności, które chcą rozwijać ankietowane są związane z rozwojem osobistym, rozwojem biznesu i zespołu.
Ankietowane swoje cele biznesowe na 2019 rok wiążą głównie ze zwiększeniem przychodów i zapełnieniem kalendarza rezerwacji. 14% chciałoby dotrzeć do nowych klientek, 12% wprowadzić nowe usługi, a 11% zatrudnić pracowników.
9% ankietowanych nie ma celów, a 11% chciałoby zacząć się rozwijać, wskazując, że na razie wychodzą na 0, co jest informacją, że w branży beauty ciągle potrzebna jest edukacja, jak rozwijać biznes.
Dawid Kędzierski
6 maja, 2019 at 11:42 pmPrzecudny raport