Analiza konkurencji- dlaczego jest tak ważna dla Twojej firmy?
Analiza konkurencji często jest bagatelizowana i pomijana. Boimy się sprawdzać naszą konkurencję lub wychodzimy z założenia, że wiemy wszystko- ukończyłyśmy niezbędne szkolenia I jesteśmy gotowe, by wypłynąć na rynek.
Mam nadzieję, że kończąc lekturę tego wpisu- zrozumiesz jak istotna jest analiza konkurencji dla Ciebie. Przyniesie Ci to wiele korzyści I pozwoli uniknąć niektórych błędów! Nie pomijaj tego kroku-nawet jeśli prowadzisz swoją firmę już dłuższy czas!
Jak zacząć?
Przygotuj sobie osobny dokument, który będzie poświęcony wyłącznie Twojej konkurencji.
Następnie:
- Określ, na jakim rynku będziesz działać i jak będziesz się pozycjonować – np.: Czy chcesz otworzyć salon kosmetyczny, medycyny estetycznej lub może Twój salon będzie oferował szeroką skalę usług?
- Zrób sobie listę konkurencji – marek, które działają na tym samym rynku / firm, które zaspokajają te same potrzeby.
- Ustal kryteria – obszary analizy, które Cię interesują.
- Każdą markę rozpatruj według wszystkich kryteriów z punktu powyżej
- Wyciągnij wnioski!
Co powinna zawierać analiza konkurencji?
Przejdźmy do tego, co powinna zawierać analiza konkurencji. Dobry research musi zawierać te elementy, które są dla Ciebie i dla rozwoju Twojej firmy najbardziej interesujące.
Zatem:
- Nazwa analizowanej marki
- Oferta
– Sprawdź co oferuje konkurencja: jakie zabiegi, jakie usługi dodatkowe, promocje etc - Ceny
– Sprawdzając konkurencje nie możesz oczywiście pominąć zakresu cenowego – sprawdź jak Twoje ceny wyglądają w porównaniu z innymi markami, które oferują te same usługi. - Sieć dystrybucji
- Pozycjonowanie marki, jej misja i wizja
– Czy konkurencja reklamuje się w internecie? Korzysta z płatnych reklam na Google, Facebooku, pozycjonuje swoją stronę www? - Grupa docelowa
– Do kogo chcesz dotrzeć Ty i Twoja konkurencja? Czy są to zbieżne grupy docelowe? - Architektura marki
- Wyznawane wartości
- Wyróżniki marki
– Czyli co wyróżnia Cię na tle innych marek, które oferują te same usługi co Ty. - Identyfikacja wizualna
- Kluczowe komunikaty
- Wykorzystywane kanały i narzędzia komunikacji
– Social media, content marketing, własna strona www, reklama, eventy, inne… - Zawartość w poszczególnych kanałach
– Sprawdź jak wyglądają grafiki, zdjęcia – które udostępnia konkurencja. - Częstotliwość komunikacji
- Język komunikacji
– Jak zwraca się konkurencja do swojej grupy odbiorców? Jakim językiem? Czy jest spójna w przekazie? - Odbiór komunikacji, jej efekty
– Czy widać po komentarzach, że trafia do swojej grupy odbiorców? Wywiązują się dyskusje? - Wyniki wyszukiwarki po wpisaniu nazwy marki
– Czy wpisując słowa kluczowe w wyszukiwarce łatwo znajdziemy konkurencyjny salon? - Wizerunek na podstawie opinii w Internecie
– Jaki wizerunek w Internecie zbudowali Twojej konkurencji odbiorcy? Czy ma pozytywne opinie? - Publikacje w mediach
– Na podstawie monitoringu mediów: rodzaj treści, ich tematyka, w jakich mediach i z jaką częstotliwością się ukazują. - Plany rozwojowe
Jak widać po ostatnim punkcie, analiza konkurencji nie ogranicza się tylko do perspektywy bieżącej. Ważne jest również rozpoznanie planów i zamierzeń strategicznych głównych konkurentów, by móc na nie odpowiednio szybko zareagować.
Pamiętaj też o regularnym powtarzaniu przeglądu działań konkurencji, by zawsze być na bieżąco. Badanie konkurencji powinno wejść ci w nawyk.
W drugiej części tekstu znajdziesz kilka wskazówek, jak pracować nad analizą konkurencji, by efekty twojej pracy były lepsze niż dobre 🙂
Na koniec podrzucę Ci kilka wskazówek, które sprawią, że praca nad researchem będzie bardziej efektywna.
9 NAJWAŻNIEJSZYCH RAD
- Wszystko zapisuj, żeby nie wyleciało ci z głowy.
- Czytaj między wierszami. Niewiele z potrzebnych ci informacji dostaniesz podanych przez konkurenta na tacy.
- Daj sobie czas. Przygotowanie dobrego researchu wymaga niemałych nakładów pracy. Nie spiesz się – pobieżny przegląd rynku nie da ci tyle, co dokładne poznanie swoich konkurentów.
- Regularnie uzupełniaj informacje. Twoi konkurenci nie stoją w miejscu i być może właśnie wdrażają nową kampanię marketingową. Warto być na bieżąco, by móc ewentualnie zastosować kontratak.
- Znajdź równowagę. Research to nie epopeja narodowa, ale także nie krótki referat.
- Nie używaj skrótów myślowych. Pisz najlepiej tak, jakbyś miał komuś ten dokument pokazać. Nigdy nie wiesz, czy nie będziesz chciał się podzielić wiedzą o konkurencji np. z nowym pracownikiem w firmie.
- Umieszczaj linki. Dzięki temu będziesz mógł szybko zaktualizować informacje w twoim pliku.
- Ustaw monitoring na nazwy marek konkurentów. W ten sposób będziesz na bieżąco informowany o ich działaniach. Monitoring może obejmować Internet (w tym social media), radio, prasę i telewizję.
- Nie musisz robić tego sama. Jeśli nie masz czasu, by wykonać taką analizę samodzielnie, zleć to zewnętrznej firmie, freelancerowi lub – w ostateczności – daj to zadanie stażyście. Pamiętaj jednak, że dobry specjalista może dojrzeć w tych samych informacjach więcej, niż niedoświadczony student. Nie chodzi przecież tylko o wyszukanie informacji, ale także o ich analizę i wyciągnięcie wniosków.
Skąd czerpać informacje do analizy konkurencji?
- Internet
- Prasa, radio, telewizja
- Dostępne raporty branżowe
- Konferencje branżowe
- Informacje publikowane przez firmy, które obsługują twoich konkurentów (np. agencje marketingowe)
- Wywiad środowiskowy
Analiza konkurencji da ci ogromną wiedzę i przewagę. Nie oznacza to jednak, że możesz kopiować działania konkurencji. Jest to ostatnia rzecz, jaką powinnaś zrobić po dokładnym zbadaniu konkurencji. Dobry research pozwoli ci odróżnić i zastosować odmienne działania.
Pewnie znasz swoją konkurencję od podszewki. Poświęcasz dużo czasu na dokładną analizę konkurencji. Jednak może się zdarzyć, że w całej swojej pracy przeoczasz fakt, że Twoja konkurencja może być inaczej zdefiniowana w oczach klienta.
To klient w ostatecznym rozrachunku wyznacza kto jest Twoją konkurencja, kto wygrywa w walce o ich czas, pieniądze i uwagę.
Ludzie nie kupują produktów – kupują rozwiązania swoich problemów. Kupują uczucia, emocje. Kupują obraz siebie – który budują za pomocą przeróżnych marek. To ta potrzeba jest o wiele istotniejsza dla klienta.
Zatem – musisz poznać klienta! Wejść w przysłowiowe jego buty i dokładnie zrozumieć jego potrzeby, problemy i sprawdzić kto jeszcze na rynku może sprostać jego potrzebom.
Zadaj sobie pytania:
- Czy potrzeba, którą zaspokaja mój produkt/ usługa może być zaspokajana w inny sposób?
- W jakich okolicznościach klienci korzystają z moich produktów / usług?
- Z jakich powodów klienci sięgają po moje usługi / produkt?
Po odpowiedzeniu sobie na te pytania może się okazać, że konkurujemy na o wiele szerszym rynku. I powinniśmy zwiększyć naszą pracę.
Na koniec pozostaje Ci wyłącznie pracować nad swoją marką, by była jak najbardziej niezastępowana. Staraj się w unikatowy i trafny sposób spełniać potrzeby swoich klientów. Pracuj nad tym, by chcieli do Ciebie wracać.