Jeśli chcesz śledzić na bieżąco moje życie zawodowe i troszkę prywatne. Zapraszam na mojego instagrama.

stanislawska.pl > Salon Beauty  > Analiza konkurencji- dlaczego jest tak ważna dla Twojej firmy?   
analiza konkurencji beauty

Analiza konkurencji- dlaczego jest tak ważna dla Twojej firmy?   

Analiza konkurencji często jest bagatelizowana i pomijana. Boimy się sprawdzać naszą konkurencję lub wychodzimy z założenia, że wiemy wszystko- ukończyłyśmy niezbędne szkolenia I jesteśmy gotowe, by wypłynąć na rynek.

Mam nadzieję, że kończąc lekturę tego wpisu- zrozumiesz jak istotna jest analiza konkurencji dla Ciebie. Przyniesie Ci to wiele korzyści I pozwoli uniknąć niektórych błędów! Nie pomijaj tego kroku-nawet jeśli prowadzisz swoją firmę już dłuższy czas!   

 

Jak zacząć?   

Przygotuj sobie osobny dokument, który będzie poświęcony wyłącznie Twojej konkurencji.   

Następnie:   

  1. Określ, na jakim rynku będziesz działać i jak będziesz się pozycjonować – np.: Czy chcesz otworzyć salon kosmetyczny, medycyny estetycznej lub może Twój salon będzie oferował szeroką skalę usług?   
  2. Zrób sobie listę konkurencji – marek, które działają na tym samym rynku / firm, które zaspokajają te same potrzeby.  
  3. Ustal kryteria – obszary analizy, które Cię interesują.  
  4. Każdą markę rozpatruj według wszystkich kryteriów z punktu powyżej   
  5. Wyciągnij wnioski!   

 

Co powinna zawierać analiza konkurencji?

Przejdźmy do tego, co powinna zawierać analiza konkurencji. Dobry research musi zawierać te elementy, które są dla Ciebie i dla rozwoju Twojej firmy najbardziej interesujące.   

Zatem:

  1. Nazwa analizowanej marki   
  2. Oferta
    – Sprawdź co oferuje konkurencja: jakie zabiegi, jakie usługi dodatkowe, promocje etc
  3. Ceny
    – Sprawdzając konkurencje nie możesz oczywiście pominąć zakresu cenowego – sprawdź jak Twoje ceny wyglądają w porównaniu z innymi markami, które oferują te same usługi.
  4. Sieć dystrybucji   
  5. Pozycjonowanie marki, jej misja i wizja
    – Czy konkurencja reklamuje się w internecie? Korzysta z płatnych reklam na Google, Facebooku, pozycjonuje swoją stronę www?
  6. Grupa docelowa
    – 
    Do kogo chcesz dotrzeć Ty i Twoja konkurencja? Czy są to zbieżne grupy docelowe?
  7. Architektura marki   
  8. Wyznawane wartości  
  9. Wyróżniki marki
    – 
    Czyli co wyróżnia Cię na tle innych marek, które oferują te same usługi co Ty.
  10. Identyfikacja wizualna   
  11. Kluczowe komunikaty  
  12. Wykorzystywane kanały i narzędzia komunikacji
    – Social media,  content marketing, własna strona www, reklama, eventy, inne…  
  13. Zawartość w poszczególnych kanałach
    – Sprawdź jak wyglądają grafiki, zdjęcia – które udostępnia konkurencja.
  14. Częstotliwość komunikacji  
  15. Język komunikacji
    – J
    ak zwraca się konkurencja do swojej grupy odbiorców? Jakim językiem? Czy jest spójna w przekazie?
  16. Odbiór komunikacji, jej efekty
    – 
    Czy widać po komentarzach, że trafia do swojej grupy odbiorców? Wywiązują się dyskusje?
  17. Wyniki wyszukiwarki po wpisaniu nazwy marki
    – 
    Czy wpisując słowa kluczowe w wyszukiwarce łatwo znajdziemy konkurencyjny salon?
  18. Wizerunek na podstawie opinii w Internecie
    – 
    Jaki wizerunek w Internecie zbudowali Twojej konkurencji odbiorcy? Czy ma pozytywne opinie?
  19. Publikacje w mediach
    – 
    Na podstawie monitoringu mediów: rodzaj treści, ich tematyka, w jakich mediach i z jaką częstotliwością się ukazują.
  20. Plany rozwojowe  

 

Jak widać po ostatnim punkcie, analiza konkurencji nie ogranicza się tylko do perspektywy bieżącej. Ważne jest również rozpoznanie planów i zamierzeń strategicznych głównych konkurentów, by móc na nie odpowiednio szybko zareagować.  

Pamiętaj też o regularnym powtarzaniu przeglądu działań konkurencji, by zawsze być na bieżąco. Badanie konkurencji powinno wejść ci w nawyk.  

W drugiej części tekstu znajdziesz kilka wskazówek, jak pracować nad analizą konkurencji, by efekty twojej pracy były lepsze niż dobre 🙂  

 

Na koniec podrzucę Ci kilka wskazówek, które sprawią, że praca nad researchem będzie bardziej efektywna.   

 9 NAJWAŻNIEJSZYCH RAD   

  1. Wszystko zapisuj, żeby nie wyleciało ci z głowy.   
  2. Czytaj między wierszami. Niewiele z potrzebnych ci informacji dostaniesz podanych przez konkurenta na tacy.   
  3. Daj sobie czas. Przygotowanie dobrego researchu wymaga niemałych nakładów pracy. Nie spiesz się – pobieżny przegląd rynku nie da ci tyle, co dokładne poznanie swoich konkurentów.  
  4. Regularnie uzupełniaj informacje. Twoi konkurenci nie stoją w miejscu i być może właśnie wdrażają nową kampanię marketingową. Warto być na bieżąco, by móc ewentualnie zastosować kontratak.  
  5. Znajdź równowagę. Research to nie epopeja narodowa, ale także nie krótki referat.   
  6. Nie używaj skrótów myślowych. Pisz najlepiej tak, jakbyś miał komuś ten dokument pokazać. Nigdy nie wiesz, czy nie będziesz chciał się podzielić wiedzą o konkurencji np. z nowym pracownikiem w firmie.  
  7. Umieszczaj linki. Dzięki temu będziesz mógł szybko zaktualizować informacje w twoim pliku.  
  8. Ustaw monitoring na nazwy marek konkurentów. W ten sposób będziesz na bieżąco informowany o ich działaniach. Monitoring może obejmować Internet (w tym social media), radio, prasę i telewizję.  
  9. Nie musisz robić tego sama. Jeśli nie masz czasu, by wykonać taką analizę samodzielnie, zleć to zewnętrznej firmie, freelancerowi lub – w ostateczności – daj to zadanie stażyście. Pamiętaj jednak, że dobry specjalista może dojrzeć w tych samych informacjach więcej, niż niedoświadczony student. Nie chodzi przecież tylko o wyszukanie informacji, ale także o ich analizę i wyciągnięcie wniosków.  

 

  Skąd czerpać informacje do analizy konkurencji?

  • Internet  
  • Prasa, radio, telewizja  
  • Dostępne raporty branżowe  
  • Konferencje branżowe  
  • Informacje publikowane przez firmy, które obsługują twoich konkurentów (np. agencje marketingowe)  
  • Wywiad środowiskowy  

   

Analiza konkurencji da ci ogromną wiedzę i przewagę. Nie oznacza to jednak, że możesz kopiować działania konkurencji. Jest to ostatnia rzecz, jaką powinnaś zrobić po dokładnym zbadaniu konkurencji. Dobry research pozwoli ci odróżnić i zastosować odmienne działania.   

   

Pewnie znasz swoją konkurencję od podszewki. Poświęcasz dużo czasu na dokładną analizę konkurencji. Jednak może się zdarzyć, że w całej swojej pracy przeoczasz fakt, że Twoja konkurencja może być inaczej zdefiniowana w oczach klienta.   

To klient w ostatecznym rozrachunku wyznacza kto jest Twoją konkurencja, kto wygrywa w walce o ich czas, pieniądze i uwagę.   

Ludzie nie kupują produktów – kupują rozwiązania swoich problemów. Kupują uczucia, emocje. Kupują obraz siebie – który budują za pomocą przeróżnych marek. To ta potrzeba jest o wiele istotniejsza dla klienta.   

 

Zatem – musisz poznać klienta! Wejść w przysłowiowe jego buty i dokładnie zrozumieć jego potrzeby, problemy i sprawdzić kto jeszcze na rynku może sprostać jego potrzebom.   

 

Zadaj sobie pytania:   

  • Czy potrzeba, którą zaspokaja mój produkt/ usługa może być zaspokajana w inny sposób?  
  • W jakich okolicznościach klienci korzystają z moich produktów / usług?   
  • Z jakich powodów klienci sięgają po moje usługi / produkt?   

 

Po odpowiedzeniu sobie na te pytania może się okazać, że konkurujemy na o wiele szerszym rynku. I powinniśmy zwiększyć naszą pracę.  

Na koniec pozostaje Ci wyłącznie pracować nad swoją marką, by była jak najbardziej niezastępowana. Staraj się w unikatowy i trafny sposób spełniać potrzeby swoich klientów. Pracuj nad tym, by chcieli do Ciebie wracać.   

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedż