Pewność siebie w biznesie. Poznaj 7 wskazówek, jak ją zbudować!
Większość z Was pewnie wie, że prowadzę biznesy związane z branżą beauty, a mój kalendarz jest wypełniony szkoleniami oraz webinarami z zakresu makijażu permanentnego. Często staram się też pisać artykuły eksperckie, które pozwalają poznać biznes beauty od podszewki. Nie zbudowałbym tego wszystkiego, gdyby nie pewność siebie, nad którą również musiałam pracować, co nie zawsze było łatwe. Opłacało się. Jakość życia, prowadzonych biznesów oraz relacji jest teraz zupełnie inna. Lepsza. Dlatego w dzisiejszym wpisie poruszę bardzo istotny temat z punktu widzenia nas – KOBIET – oraz z punktu widzenia sukcesu biznesowego.
Pewność siebie, bo to o niej mowa. Bez niej nie ruszysz z miejsca. Będziesz powtarzała te same schematy i nie zbudujesz biznesu. Nawet jeśli Ci się uda, to runie on prędko niczym domek z kart. Jesteś ciekawa, jak zbudować niepodważalny fundament, jakim jest pewność siebie? Oto kilka moich prywatnych wskazówek, które pozwolą Ci nad nią pracować. Pamiętaj, nie bądź na siebie zła, że mimo wkładanej pracy w budowanie pewności dalej nie widzisz efektów. Prawda jest taka, że każdy człowiek styka się z tym etapem w swoim życiu. Nie wszyscy go przechodzą, bo łatwo się poddają. Pomyśl sama, gdyby to było takie łatwe, to każdy pewnie prowadziłby własny biznes, był szczęśliwy, pozbawiony kompleksów. Tak nie jest. Tu liczy się ciągła praca, chęć doskonalenia, ale racjonalnego. Właśnie – racjonalność. To ważne słowo. Zobacz jak racjonalnie i zdrowo budować pewność siebie, która przełoży się pozytywnie na Twój biznes i relacje międzyludzkie.
Myśli – to Twój klucz
Wielu światowych coachów mówi, że zmiana schematów myślenia to klucz do lepszej jakości naszego życia, zbudowania pewności siebie, osiągnięcia celów. To prawda. Jednak zauważ, że zazwyczaj kontrolujesz swoje myśli w momencie, kiedy o tym przeczytasz np. w poradnikach coachingowych, ktoś zwróci Ci uwagę na negatywny wydźwięk wypowiadanych przez Ciebie słów lub kiedy sama sobie o tym przypomnisz. W rzeczywistości przez większość czasu nasza świadomość jest nieaktywna. Z tyłu głowy utrzymujemy, że trzymamy się tzw. pozytywnego myślenia. Jednak nasza uśpiona świadomość nie reaguje na niezależne od nas sytuacje, które np. wyprowadzają nas z równowagi. Jak to zmienić? Odpowiedzią jest codzienny trening swojej świadomości. Jeśli masz już w swojej głowie obraz siebie jako pewnej siebie bizneswoman – tego jak się zachowujesz, poruszasz, jak jesteś ubrana, jaki wizerunek sprawiasz, jak negocjujesz i jak reagują na to inni – pielęgnuj go codziennie. Prawda jest taka, że jeśli na co dzień nie będziesz zachowywała się tak, jak tego pragniesz, nie zachowasz się tak nigdy. Tu ważny jest trening uważności. Będziesz zapominać o swoim wizerunku, jaki chcesz budować, ale to właśnie trening i samokontrola czynią Cię mistrzynią. Na początek możesz ustawić w swoim telefonie alarmy, które np. co 30 min będą Ci przypominać o tym, abyś pomyślała o sobie, o tym jak chcesz, żeby postrzegali Cię inni. Jeśli w niedługim czasie czeka Cię ważne spotkanie biznesowe – zastosuj tą metodę, aby przez chwilę wyobrazić sobie siebie oraz spotkanie, które przebiega po Twojej myśli. Zobacz jego pozytywne efekty i skutki.
Miej pomysł na siebie, który Cię wyróżni
Pomysł, pomysł i jeszcze raz pomysł. Nie tylko na biznes, ale i na siebie. Kiedy wiesz, czego chcesz dla siebie, masz cel – wtedy masz tą werwę do jego realizacji. Wykorzystaj ją i ułóż plan realizacji swojego pomysłu i celu. Ile razy, kiedy miałaś pomysł, Twoje poczucie wartości oraz motywacja rosły w siłę? Wykorzystaj swoje możliwości i weź się ostro do pracy, kiedy jakiś cel lub plan pojawi się na horyzoncie. Tu znowu musisz być świadoma. Często zdarza się tak, że mamy jakiś plan, ale odkładamy go na inny moment, a potem dochodzimy do wniosku, że nie ma już sensu go realizować, bo ktoś sprzątnął nam go sprzed nosa, albo straciłyśmy zapał. W biznesie, jak i w życiu – musisz być szybsza od innych. Nie bez powodu mówimy, że lepiej żałować, że się coś zrobiło niż żałować, że nie wykorzystało się szansy. Zastosuj to w swoim biznesie i życiu.
Ćwicz swój charakter, charyzmę, mowę ciała
Skoro już masz wizję siebie jako pewnej siebie bizneswoman, oryginalnej, z mnóstwem pomysłów na siebie, to przychodzi czas, aby popracować nad elementami, które Cię przybliżą do tego celu. Wiesz, że nikt z nas nie jest doskonały. Wszystko można wyćwiczyć i wypracować, nawet charakter. Jesteś nieśmiała, niepewna swoich możliwości? Chcesz poznać swoje gesty, mowę ciała i dowiedzieć się, dlaczego ludzie reagują obecnie na Ciebie tak, a nie tak jakbyś tego chciała? Poćwiczyć z lustrem. Poznaj i sprawdź gesty oraz mowę ciała, jaką przejawiasz w kontaktach międzyludzkich, biznesie. Następnie sprawdź, jak wygląda mowa Twojego ciała, kiedy wykonujesz ruchy pewne siebie, tak jak sobie wyobraziłaś. Nie ma nic złego w poznawaniu samej siebie. Praca z lustrem Ci w tym pomoże. W końcu idziesz po lepszą siebie i swój biznes. Prawda?
Nie dąż do perfekcji. Pielęgnuj swoje mocne strony i nagradzaj się
Chęć bycia perfekcyjną to zmora niejednej z nas. Prawda jest taka, że najczęściej chcemy dążyć do perfekcji, kiedy porównujemy się z innymi. Wtedy nic nie jest dobre, nasz salon nie jest wyjątkowy, nasza oferta jest gorsza od konkurencji, a obroty słabe. My same nie spełniamy swoich oczekiwań w życiu i biznesie. Dlatego ponownie powrócę do wspomnianego wcześniej punktu. Miej plan na siebie. Plan, który w Twoim odczuciu i myślach będzie unikatowy, wyjątkowy. Nie musisz być perfekcyjna w oczach innych. Zresztą prawda jest taka, że większości ludzi nawet to nie obchodzi, bo skupiają się na swoich problemach codziennych. Każdy z nas dąży do ciągłego spełniania swoich pragnień i celów. Ty skup się na sobie i pielęgnuj swoje mocne strony. Zrób ich listę i pamiętaj, aby się nagradzać.
Nie zapomnij o pasjach i samorozwoju
Wiem, że może to dziwnie zabrzmieć, ale biznes, praca i rodzina to nie wszystko. Pewnie jesteś zaskoczona, ale zaraz Ci to wyjaśnię. Wyobraź sobie siebie w sytuacji, gdzie Twoje życie skupione jest wokół takich orbit, jak tylko rodzina, własny biznes, spędzanie wolnego czasu z dziećmi, obowiązki domowe. Wyobraź sobie teraz siebie, gdzie Twoje życie skupione jest na: rodzinie, wspólnym spędzaniu czasu, obowiązkach, biznesie, jodze (z której masz kurs instruktora), spotkaniach z przyjaciółkami. Teraz wyobraź sobie, że Twój biznes upada. W pierwszym wariancie właściwie zostaje Ci tylko rodzina, ale przecież musisz ją utrzymać. W drugim jesteś świeżo upieczoną instruktorka jogi, masz kochającą rodzinę oraz przyjaciół, na których możesz polegać. Dochodzisz do wniosku, że kryzys nie jest aż tak groźny. Owszem, straciłaś swój biznes, ale masz alternatywę w postaci jogi. To kolejna z rzeczy, którą kochasz w swoim życiu. Wpadasz na pomysł, aby z uratowanych pieniędzy po starym biznesie założyć małą szkołę jogi, którą w przyszłości może się rozwinąć. Widzisz? Kiedy masz pasje i inwestujesz w swój samorozwój – w momencie upadku, lądowanie nie jest aż tak twarde. Mimo kryzysu Twoja motywacja do działania zwiększa się. W końcu stare drzwi się zamknęły, ale i jak szybko otworzyły się nowe. 😉
Zbuduj strategię oraz plan działania rozwoju swojego biznesu
Przejdźmy teraz do wskazówek ukierunkowanych na działanie. Chcesz zyskać pewność siebie w biznesie i być pewna swoich działań? Zbuduj plan i strategię. Wtedy masz kontrolę nad wszystkim tym, co dzieje się w Twoim salonie, biznesie. Wiesz co idzie po Twojej myśli oraz nad czym musisz popracować. Ile musisz zainwestować, jakie problemy rozwiązać. Nic dodać, nic ująć – plan oraz strategia Twojego biznesu jest Ci potrzebna, bo wiesz na czym stoisz, a twardy grunt daje Ci poczucie stabilności i pewności. Chcesz wiedzieć, jak przygotować skuteczną strategię dla swojego biznesu? Daj znać w komentarzu. 🙂
Wypisz pozytywne cechy oraz zalety usług Twojego salonu
Chcesz sprzedać swoje produkty i usługi? Musisz w nie uwierzyć. Wypisz do każdej oferowanej przez Twój salon usługi jej mocne strony oraz korzyści, jakie klient może uzyskać. Czytaj je codziennie. Czytaj je tyle razy, aż uwierzysz, że to, co oferujesz jest dobre. Jest najlepszej jakości. Nie porównuj ciągle siebie do konkurencji. Jesteś unikatowym, osobnym bytem. Znajdziesz lepsze rozwiązanie skupiając się na swoim salonie i sobie. Nie chodzi o to, żebyś nie monitorowała konkurencji, bo to musisz robić, ale rób to racjonalnie. Podnieś się, uśmiechnij i pomyśl, że twój umysł jest na tyle kreatywny, że spokojnie wymyślisz coś, co da pstryczka w nos konkurencji. Takiego pstryczka powinnaś w tej chwili dać też sobie sama. Pewność w biznesie bierze się od pewności siebie samej, wewnątrz. Bez porównywania, bez myślenia, że ktoś jest lepszy. Bądź unikatowa, mów sobie że Twój biznes jest unikatowy. Powtarzaj to sobie. Twoje przekonania zostaną zauważone w Twoim tonie głosu z kontrahentami, mowie ciała, gestykulacji, relacja z klientami. Rozwiń piękno w sobie. Rozwiń swój salon beauty.
Dowiedz się więcej o mojej drodze do sukcesu, sprawdź wpis, w którym opisuję swoje początki: https://stanislawska.pl/jak-przekuc-marzenia-w-rzeczywistosc-kilka-slow-o-mojej-drodze-do-sukcesu/.
Żaneta
Maja
12 maja, 2018 at 1:17 amJasne że chcemy wpis jak przygotować strategię! Jestem na początku rozwijania salonu bardzo chętnie przeczytam Pani wskazówki jest Pani moją inspiracją i wzorem do naśladowania! Czekam z niecierpliwością na kolejny wpis. Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów:)
Justyna
23 lipca, 2018 at 6:02 pmJa też z chęcią dowiem się jak przygotować skuteczną strategię 🙂 prowadzę Salon Urody od 6 lat 🙂 Pozdrawiam