Jeśli chcesz śledzić na bieżąco moje życie zawodowe i troszkę prywatne. Zapraszam na mojego instagrama.

stanislawska.pl > Internet  > Jak określić swoją grupę docelową? Poznaj swoich odbiorców!

Jak określić swoją grupę docelową? Poznaj swoich odbiorców!

Czy zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego niektóre salony – mimo tego, że pozornie wydają się być gorsze od innych – mają większą popularność niż imponujące, wielkie placówki z wieloma usługami? Powodów może być kilka. Wśród nich z pewnością znajduje się trafne określenie grupy docelowej. Pewnie wiele razy słyszałaś to określenie; być może brzmi ono dla Ciebie tajemniczo. Nic bardziej mylnego! Grupa docelowa to po prostu Twoi odbiorcy – osoby, dla których codziennie otwierasz drzwi swojej placówki, wykonujesz usługi, zatrudniasz ludzi, słowem: pracujesz. Jeśli kochasz swój zawód tak samo jak ja, z pewnością chciałabyś wykonywać go możliwie dobrze i skutecznie 🙂 Część z Was zadaje sobie teraz pytanie: jak to osiągnąć? Poznaj swoją grupę docelową!

Poznaj swój produkt
Pierwszym krokiem na drodze do rozeznania odbiorców powinno być określenie, czym jest produkt, który sprzedajesz (pamiętaj, że usługi to też rodzaj produktu). Jakie ma cechy? Jakie są jego najważniejsze zalety i wady, mocne i słabe strony? Czy jest kosztowny, czy tani? Kto może sobie na niego pozwolić? Czy to usługa niezbędna do życia, a może coś, na co pozwalamy sobie od czasu do czasu?
Pytania jak te powyżej można mnożyć bez końca. Odpowiedz na nie – najlepiej spisz swoje przemyślenia. Sama szybko zauważysz, że pozwolą Ci na sformułowanie najważniejszych wniosków związanych z Twoją usługą. Często wydaje nam się, że doskonale wiemy, jaki jest nasz produkt, jednak chwila skupienia pomoże odkryć wcześniej nieznane fakty. Pomocną metodą analizy jest również SWOT (część z Was na pewno o niej słyszała) – pozwala segregować informacje na cztery grupy strategiczne. Szczegółowe informacje o niej znajdziesz w internecie.

Zastanów się, kim są Twoi odbiorcy
Mój produkt to usługi fryzjerskie, specjalizujemy się w strzyżeniu męskim, nasze zalety to niskie ceny, szybkie tempo realizacji, wady – mała elastyczność godzin pracy, brak strony internetowej i mediów społecznościowych, w salonie leci popularna stacja radiowa, wystrój jest neutralny i schludny, placówka mieści się na obrzeżach miasta na osiedlu w spokojnej dzielnicy, najczęściej odwiedzają nas panowie powyżej 50 roku życia…

Widzisz? Zapisałam przykładowe odpowiedzi na pytania zadane w akapicie powyżej, co bez trudu pomogło mi stworzyć pewien obraz modelowego gościa salonu. To tzw. tworzenie person – sylwetek klientów. Dzięki nim zamiast suchych danych widzisz osobę z krwi i kości. Prawda, że łatwiej adresować komunikaty np. do Ani, trenerki fitness ze Śląska w średnim wieku, która interesuje się motoryzacją, a raz w tygodniu wpada do salonu, by poddać się szeregowi konkretnych zabiegów? Widząc konkretne segmenty swojej grupy docelowej znacznie łatwiej możesz dopasować się do jej oczekiwań.

Pozyskiwanie danych
Analiza, jaką zaproponowałam to nie jedyny sposób na zbliżenie się do odbiorców. Jeśli prowadzisz profil na Facebooku, koniecznie zajrzyj do zakładki „statystyki”. Znajdziesz tam podsumowanie najważniejszych informacji o swoich odbiorcach. Tutaj przykładowy zrzut ekranu:

 

Zrzut ekranu 2016-07-13 o 08.24.27

Widzisz, kto znajduje się w największej grupie odbiorców (kobiety w wieku od 25 do 34 lat), w większości używają urządzeń mobilnych. Sprawdź, które z postów okazały się dla nich najbardziej interesujące – to kolejna cenna informacja.

Na Facebooku możesz znaleźć także bardziej szczegółowe dane:

 

Zrzut ekranu 2016-07-13 o 08.25.51
Podobne dane pozyskać możesz np. z portalu do wysyłania newslettera, Google Analytics, systemu do składania zamówień. Świetnym pomysłem jest przeprowadzanie ankiet wśród gości salonu. Nie zajmie to zbyt wiele Twojego czasu, za to może dać wymierne efekty. Zapytaj o dane demograficzne, ulubione zabiegi, wady i zalety salonu. Dzięki internetowym serwisom do tworzenia ankiet takie badanie przeprowadzić możesz także on-line.

Poznałam już swoich klientów, co dalej?
Przebrnęłaś przez cały artykuł i w Twojej głowie pojawia się pytanie: co właściwie daje mi świadomość tego, kim są moi klienci? Odpowiedź jest prosta: dzięki temu możesz dopasowywać komunikaty idealnie do grupy docelowej. Co dzięki temu zyskujesz? Więcej osób jest zadowolonych z Twoich usług, ponieważ otrzymuje dokładnie to, czego oczekuje, trafiasz z reklamami do odpowiednich ludzi, którzy następnie odwiedzają Twoją placówkę, a jako że stworzyłaś ją ze świadomością ich potrzeb: w pełni odpowiada im Twoje oferta. Z uwagi na to odwiedzają Cię coraz częściej i częściej, a Ty zarabiasz więcej.

To jak – jesteś gotowa, żeby poznać swoją grupę docelową 🙂 ? Powodzenia!

Brak komentarzy

Sorry, the comment form is closed at this time.