Instagram – jak wykorzystać jego potencjał?
Twoim marzeniem jest dotarcie do szerszego grona odbiorców? Zwrócenie uwagi na swój salon i zdobycie nowych klientów? Przy okazji coraz częściej myślisz o własnym personal brandingu jako ekspertki oraz właścicielki własnego salonu beauty? Postaw na Instagram! To doskonałe narzędzie do budowania zasięgów oraz popularności, które ciągle się rozwija. W tym wpisie przedstawię Ci kilka korków, jak możesz wykorzystać potencjał Instagrama.
Ponad 700 milionów zarejestrowanych użytkowników. Te statystyki zdecydowanie przemawiają za Instagramem, który odznacza się zupełnie inną specyfikę portalu społecznościowego niż Facebook. Jedną z największych zalet Instagrama jest to, że pozwala on niskim kosztem dotrzeć do znacznie większego grona odbiorców niż Facebook czy inne portale społecznościowe. Dodatkowo jest to narzędzie, które ciągle się rozwija i udostępnia swoim użytkownikom nowe funkcje, czego przykładem jest IGTV – instagramowa telewizja. Jednak zanim zaczniesz publikować jakikolwiek content musisz dokładnie przemyśleć swoje działania.
Określ dokładnie do jakich grup docelowych chcesz dotrzeć, jakim językiem powinnaś do nich mówić, a także stwórz koncepcję według, której będziesz prowadzić swojego Instagrama. Skup się zarówno nad estetyką (wyglądem całej tablicy) oraz na publikowanym contencie. Jeśli jesteś zainteresowana, jak zaplanować swoje konto na Instagramie – zostaw komentarz pod postem. Przygotuję go specjalnie dla Ciebie. W tym wpisie skupimy się głównie na InstaStories i IGTV – zobacz jak możesz wykorzystać ich potencjał.
InstaStories – zdobywaj nowych odbiorców
Krótkie nagrania oraz publikacje zdjęć, które znikają po 24h? To mechanika rodem wzięta ze Snapchata, która okazała się strzałem w dziesiątkę na Instagramie. Codziennie miliony ludzi dzieli się swoimi doświadczeniami oraz przeżyciami za pośrednictwem InstaStories, które dociera nie tylko do obecnych odbiorców, ale i do szerokiego grona nowych. Wykorzystaj go również do promocji swojego biznesu. Zastanawiasz się jak?
1. Jaki content będzie docierał do Twoich odbiorców?
Stworzenie linii kreatywnych, czyli kategorii postów, które będziesz regularnie publikować dotyczy również InstaStories. Instagram głównie bazuje na tym, co wizualne i estetyczne, dlatego pamiętaj, aby publikowane filmy i zdjęcia były atrakcyjne oraz estetyczne. Stwórz linie postów względem określonego celu. Pamiętaj, że jedna linia to jeden cel. Przykładowo możesz przyjąć, że chcesz publikować posty sprzedażowe, posty z życia salonu, które pokażą ludzką twarz marki, a także te które wykreują wizerunek eksperta w oczach odbiorców. Kolejnym celami może być edukacja lub zbudowanie świadomości marki. To tylko propozycje celów, do których będziesz przyporządkowywać poszczególne kreacje postów. Chcesz poznać kilka z nich?
2. Publikacje, które budują zaangażowanie
a) Posty sprzedażowe
Twoim celem jest publikacja postów sprzedażowych? Posłuż się na swoim InstaStories prostą metodą publikacji zdjęć – before&after. Pokaż swoim odbiorcom swojego pacjenta przed i po zabiegu. Nic nie sprzedaje lepiej, jak efekty widoczne gołym okiem. Chcesz jeszcze większych zasięgów? Zaproś mikro-influencerkę na zabieg do swojego salonu i nagraj InstaStories z jej wizyty. Patrz, jak robi to @omh_omyhair, salon fryzjerski z Katowic, który gościł m.in. takie blogerki, jak @olivka_blog czy @jestem_kasia.
b) Posty edukacyjne
Jesteś na początku swojej drogi w branży beauty? Nie masz jeszcze grona zaufanych klientów? Postaw na posty edukacyjne. Nagrywaj krótkie nagrania live, w których opowiadasz o szczegółach danego zabiegu. Pamiętaj, że jede live to jedno nagranie. Najlepiej stwórz sobie krótki scenariusz tego, co chcesz powiedzieć swoim widzom. Po nagraniu możesz również opublikować zdjęcie, które przedstawia efekty po zabiegu, co wzmocni przekaz. Publikując posty edukacyjne również budujesz swój wizerunek eksperta.
c) Posty z życia salonu
Powiedzmy sobie szczerze. Instagram głównie stał się popularnym narzędziem ze względu na możliwość podglądania czyjegoś życia. Ludzie dzielą się na nim wszystkimi chwilami, nawet tymi bardzo prywatnymi – to się sprzedaje. Dlatego prowadząc swoją markę nie zapominaj o regularnym dodawaniu postów z życia swojego salonu. Dzięki temu pokażesz ludzką twarz oraz to, że za Twoją marką stoją ludzie. Pokazuj wnętrze swojego salonu, pracowników, pokaż jak świętujecie najważniejsze chwile – urodziny, święta, wydarzenia, które organizujecie dla swoich klientów. Pomysłów na posty jest wiele, pamiętaj tylko aby zacząć od określenia celu, jaki chcesz osiągnąć – wtedy łatwiej będzie Ci zdecydować, co opublikować i po co.
3. Pamiętaj o UNFOLD
Ostatnim punktem, jaki chcę poruszyć w kontekście InstaStories jest aplikacja, która szturmem podbiła serca nie tylko influencerek, ale i chyba większości Instagramowiczów. To bezpłatna aplikacja UNFOLD, która udostępnia minimalistyczne szablony na zdjęcia przypominające fotoksiążkę. Aplikacja zdecydowanie była odpowiedzią na duży problem, jakim było dopasowanie rozmiaru danego zdjęcia do możliwości InstaStories. Obecnie UNFOLD daje Ci szereg możliwości, jak dodanie podpisu do zdjęcia na ramce czy udostępnienie większej liczby zdjęć na jednym InstaStories. Sprawdź poniżej moje posty, które stworzyłam za pomocą aplikacji UNFOLD.
IGTV – kreuj wizerunek eksperta
Nowością, na którą szczególnie powinnaś zwrócić uwagę jest instagramowa telewizja – IGTV. Zauważyłaś że od jakiegoś czasu na Twoim Instagramie widnieje nowa ikonka, która przypomina ekran telewizora? To IGTV – ta nowa funkcja od Instagrama umożliwia publikowanie i oglądanie dłuższych filmów, które docelowo będą mogły trwać nawet do godziny. Możliwość publikowania krótkich filmów, vlogów to zarazem ukłon twórców platformy w stronę vlogerów, a z drugiej odważny krok, stanowiący konkurencję dla platformy YouTube. Kanał w IGTV może prowadzić każdy, niestety tylko Ci najpopularniejsi twórcy będą mogli tworzyć nagrania nawet do godziny. IGTV to również atrakcyjny format dla marek. Możliwość zaprezentowania funkcji swoich produktów w filmie trwającym nawet do 10 minut, a który nie znika po 24h i znacznie łatwiej dociera do szerszego grona odbiorców to coś, na co warto się skusić. Wykorzystaj to narzędzie do budowania swojej pozycji eksperta. Rozpisz na kartce kilka propozycji tematów kosmetologicznych, o których mogłabyś opowiedzieć swoim odbiorcom. Wybierz na początek jeden. Napisz scenariusz, nagraj i udostępnij w IGTV. Jeśli zależy Ci na personal brandingu najlepiej stwórz chociaż krótką strategię swojej promocji. Do kogo chcesz kierować komunikaty? Co chcesz przekazać swoim widzom? Co chcesz osiągnąć i w jakim czasie? Rozpisz działania za pośrednictwem, których to osiągniesz. Postaw na siebie! Wszystko jest przed Tobą. To od Ciebie zależy, gdzie będziesz jutro. 🙂
Maria Reich
9 sierpnia, 2018 at 4:27 pmJak zawsze ciekawy wpis. Jestem właśnie na etapie zakładania Instagram ponieważ jedynie na Facebook działałam z reklamą. Być może uda mi się uzyskać pomoc od Państwa. Podrawiam