Jeśli chcesz śledzić na bieżąco moje życie zawodowe i troszkę prywatne. Zapraszam na mojego instagrama.

stanislawska.pl > Salon Beauty  > Szybki plan marketingowy dla salonu beauty? Zobacz, jak zrobić go w 5 krokach.

Szybki plan marketingowy dla salonu beauty? Zobacz, jak zrobić go w 5 krokach.

Sama planujesz działania marketingowe dla swojej firmy, ale nieraz masz wrażenie, że ogarnia Cię chaos? Publikacje na Twoich fanpage’ach są nieregularne i nie przynoszą żadnych efektów? Stwórz szybki plan marketingowy dla swojego salonu na nowy rok i zaplanuj wszystkie działania. W tym wpisie pokażę Ci, jak zrobić go w 5 prostych krokach.

Zbliża się nowy rok, a to dobry czas, aby rozpocząć go z jasno określonymi celami oraz działaniami, które pomogą Ci je osiągnąć. W tym celu postanowiłam podzielić się z Wami krótką instrukcją, jak zrobić prosty i szybki plan marketingowy. Strategia marki oraz plan to dwa podstawowe dokumenty określające fundamenty firmy, a także cele, w kierunku których zmierza przedsiębiorstwo. Niestety przygotowanie tych dokumentów jest bardzo czasochłonne oraz nieco skomplikowane. Wymaga to dużej wiedzy marketingowej, znajomości trendów, a nawet umiejętności przeprowadzania badań. Z tego powodu wiele marek korzysta z usług agencji marketingowych, do czego szczerze Cię zachęcam. Jeśli jednak Twoja sytuacja finansowa Ci na to nie pozwala, koniecznie przeczytaj poniższą instrukcję. Dzięki niej poznasz 5 kroków, za pomocą których stworzysz uproszczony plan marketingowy dla swojego salonu.

Określ cel swoich działań

Postanowiłaś, że w końcu doskonale zaplanujesz wszystkie działania swojego salonu? Świetnie. Pierwszym krokiem, jaki musisz przemyśleć i spisać, to cele, które chcesz osiągnąć oraz czas ich realizacji. Zastanów się, co w aktualnym etapie rozwoju Twojej firmy jest najważniejsze. Jeśli dopiero otwierasz salon, to Twoim głównym celem będzie budowanie świadomości oraz pozyskiwanie pierwszych klientów. Kiedy prowadzisz już jakiś czas salon, być może zechcesz podkręcić sprzedaż swoich usług. W przypadku, kiedy Twoja marka znana jest na rynku lokalnym, możesz postawić sobie za cel bycie liderem wśród konkurencji. To bardzo ważne, abyś jasno określić do czego dążysz, bo na tej podstawie wyklarują się działania, które będziesz musiała zrealizować.

Uwaga! Określając cel, pamiętaj, aby wyznaczyć również czas realizacji planu marketingowego. Warto go uaktualniać średnio co pół roku. Dzięki temu z łatwością sprawdzisz efektywność podjętych działań oraz będziesz miała czas na ewaluację i możliwość poprawienia elementów, które nie przyniosły oczekiwanych efektów.

Nie zapominaj o personach

Oprócz celów, drugim filarem, z którego klarują się konkretne działania marketingowe są persony. Już wiele razy wspominałam o nich w moich postach oraz artykułach. To jedno z narzędzi strategii marki, które pomaga Ci w określeniu portretu Twoich potencjalnych klientów, do których kierujesz swój komunikat. Persony mają ogromny wpływ na wszystkie działania marketingowe, które podejmujesz. Wiesz z jakim  klientem masz do czynienia – co lubi, co go drażni, jakie ma potrzeby i problemy. Na podstawie tego tworzysz rozwiązania, które  będą o wiele lepsze niż te, które oferuje konkurencja nieświadoma i nieznająca swojego potencjalnego klienta. To podstawowy błąd, który przekreśla szansę każdej marki na rozwój. Stwórz od dwóch do maksymalnie pięciu person. Zastanów się, do kogo kierujesz swoje usługi. Jakie potrzeby i problemy mają Twoi klienci? Czego oczekują? Co robią w wolnym czasie? Z jakich mediów społecznościowych korzystają. Stworzenie person pomoże Ci w zrealizowaniu kolejnych kroków w planie marketingowym.

Dobierz kanały komunikacji

Stworzyłaś archetypy swoich potencjalnych klientów. Wiesz już, gdzie możesz ich znaleźć oraz co robią w wolnej chwili. Na tej podstawie dobierz kanały komunikacji, za pomocą których będziesz się z nimi komunikować. Zwróć jednak uwagę, że źródła komunikacji to nie tylko social media. Być może o wiele lepiej sprawdzi się u Ciebie publikacja artykułów poradnikowych w lokalnej prasie, magazynach oraz portalach. Innym rozwiązaniem może być organizacja cyklicznych eventów lub webinarów. Zastanów się, jakie kanały komunikacji dadzą Ci największą gwarancję dotarcia do docelowego klienta. Wybierz ich kilka, ale nie wszystkie. Przykładowo, w branży nieruchomości świetnie sprawdzi się Twitter oraz LinkedIn, natomiast w beauty już niekoniecznie. Prowadząc salon, zdecydowanie wystarczy jeśli rozwiniesz swoje działania na Instagramie oraz Facebooku. Dodatkowo wybierz inne działania marketingowe, jak wspomniane artykuły, wpisy na bloga czy eventy, dzięki którym zrealizujesz swoje cele.

Stwórz kategorie publikacji

Tworzenie planu marketingowego zaczyna się dopiero teraz. Określiłaś swój cel, persony oraz sposoby komunikacji. To był wstęp, na podstawie którego będziesz mogła spisać już konkretne kategorie postów oraz realizacji. Przygotuj się na burzę mózgów. Otwórz komputer lub weź kartkę papieru. Do każdego kanału, który wybrałaś rozpisz cykle publikacji lub działań, jakie będziesz realizowała przez najbliższe pół roku. Jeśli zdecydowałaś się na Facebooka, a Twoim celem jest sprzedaż, to rozpisz kategorie publikacji, za pomocą których zainteresujesz swoich odbiorców, ale i zachęcisz ich do skorzystania ze swoich usług. Nie zapomnij również o postach poradnikowych oraz edukujących Twoich klientów. Tak samo zrób w przypadku innych kanałów. Rozpisz tematy wpisów na bloga oraz artykułów zewnętrznych. Stwórz koncepcję wydarzeń. Do każdego działania przypisz konkretną datę realizacji. Czas na Twoją kreatywność.

Jak zmierzyć efektywność działań?

Realizując określone zadania, które przybliżają Cię do konkretnego celu, może się okazać, że nie zawsze uda Ci się go w pełni osiągnąć. Aby móc ocenić skuteczność swoich działań, warto posłużyć się miernikami efektywności, inaczej określanymi KPI. To wskaźniki, które będą dla Ciebie drogowskazem ukazującym, w którą stronę zmierza Twoja firma. Mierniki KPI możesz dobierać dowolnie w zależności od określonego celu. Jeśli jest nim budowanie świadomości, to Twoim wskaźnikiem może być np. miesięczna liczba klientów, polubień Twoich fanpage’y w social mediach, liczba opinii oraz wzmianek o Twoim salonie. Określając mierniki efektywności musisz pamiętać o trzech podstawowych zasadach:

– każdy wskaźnik efektywności musi być konkretnie zdefiniowany oraz mierzalny,

– musi być realny do wdrożenia,

– musi być precyzyjnie dobrany do kluczowego celu Twoich działań.

W ten sposób dobrnęłyśmy do końca. To pięć uproszczonych kroków, które pomogą Ci w prowadzeniu działań marketingowych firmy. Masz pytania? Napisz je w komentarzu. Stwórz pierwszy plan i rozwijaj swój biznes.

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedż