Jeśli chcesz śledzić na bieżąco moje życie zawodowe i troszkę prywatne. Zapraszam na mojego instagrama.

stanislawska.pl > Motywacja  > Dobry menadżer – jakie ma cechy?

Dobry menadżer – jakie ma cechy?

Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał ludźmi, z pewnością zadawał sobie pytania, jaką strategię przywództwa przyjąć: być przyjacielem czy surowym szefem? Być blisko ze swoimi pracownikami, czy trzymać ich na dystans? Okazywać swoje emocje, a może raczej nie zdradzać uczuć? W dużej mierze od zachowania menadżera zależy czy jego zespół będzie wydajny i efektywny. Jakie cechy powinien mieć dobry menadżer? W dzisiejszym wpisie prezentuję 5 cech dobrego i  skutecznego menadżera, które powinna znać każda osoba zarządzająca innymi.

Samodyscyplina

Panowanie nad sobą to podstawa zarządzania. Jeśli sama/sam nie potrafisz powściągnąć swoich emocji, nie powinieneś brać pod skrzydła grupy, która przecież jest nieprzewidywalna i może wielokrotnie Cię zaskoczyć. Jednocześnie samodyscyplina związana jest z wywiązywaniem się z obowiązków. Lider to wzór pracy, sumienności i rzetelności. Twoim zadaniem jest nie tylko delegowanie zadań innych, ale także dopilnowywanie terminów realizacji własnych obowiązków.

Zdolność do konstruktywnej krytyki

Sztuką nie jest skrytykowanie pracownika, ale zrobienie tego w taki sposób, aby dobrze wiedział, co poszło nie tak i w jaki sposób może uniknąć swoich błędów w przyszłości. Dobry menadżer potrafi udzielać konstruktywnego feedbacku. Jak to zrobić? Przede wszystkim podejść do sprawy ze spokojem (patrz punkt pierwszy 🙂 ) i wyjaśnić, dlaczego dane zadanie nie zostało wykonane dobrze oraz dać wytyczne związane z poprawną realizacją. Jeśli spoczniemy na samej krytyce pracownika, ryzykujemy, że straci wiarę we własne możliwości, zacznie czuć frustrację, tym samym wpływając na obniżenie zysków firmy.

Zdolność do stawiania celów

W jakim punkcie pracy jesteśmy? Do czego dążymy? Co chcemy osiągnąć? W jakim czasie planujemy to zrealizować? Umiejętność stawiania celów i prezentowania ich grupie to jedno z głównych zadań dobrego menadżera. Twoim zadaniem jest dokonywanie analiz i długodystansowe spojrzenie w przyszłość. Pracuj nad duchem w zespole, a jego entuzjazm zdziała cuda.

Zdrowie i dobre samopoczucie

Dobry menadżer to zdrowy menadżer. Mowa tu zarówno o dobrej kondycji fizycznej, jak i psychicznej. Znaczenie ma tutaj higiena snu, regularne ćwiczenia, odpowiednio skomponowany jadłospis i regularny odpoczynek. Nie pozwól, by złe samopoczucie rzutowało na Twój stosunek do pracowników.

Asertywność

Niezależnie od tego, jak bardzo lubisz swój zespół, nie możesz zapominać, że to Ty jesteś liderem, więc do Ciebie należy ostatnie słowo, zarówno w sytuacjach pozytywnych, jak i negatywnych. Jeśli więc zauważasz, że pracownicy nie wywiązują się ze swoich zadań, terminy się opóźniają, a atmosfera robi się coraz bardziej nerwowa, nie bój się temu zaradzić w zdecydowany sposób.

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedż