Ambient marketing, czego możemy nauczyć się od zagranicznych marek kosmetycznych?
Czym jest ambient marketing? Jak wykorzystują go w swoich działaniach marketingowych zagraniczne marki kosmetyczne? Czy promocja marki powinna skupiać się tylko na social mediach? Przeczytaj i przekonaj się sama!
Kochane, dzisiejszy wpis będzie inny niż wszystkie, bo myślami powędrujemy do Francji i Melbourne. Nie zabraknie w nim dużej dawki inspiracji oraz wiedzy, bo wyjaśnię Wam, czym jest ambient marketing. Mam nadzieję, że ten wpis natchnie Was do kreatywnych pomysłów na promowanie Waszych marek!
Czym jest ambient marketing?
Ambient marketing to niestandardowe formy promocji, za pomocą których marki wyróżniają się spośród konkurencji. Działania ambient marketingowe odznaczają się oryginalnością i kreatywnością. Często bazują na emocjach, szokują, zaskakują, przyciągają uwagę. Obejmują reklamy outdoorowe, marketing internetowy oraz niestandardowe rozwiązania promujące markę. Postanowiłam poruszyć temat ambient marketingu, ponieważ zauważyłam, że obecnie wiele marek – nie tylko kosmetycznych – skupia się głównie na social mediach i Internecie. Zapominają, że dobrą promocję marki można zrobić również offline. Poznaj wyróżniki marek: Aesop, Yves Rocher oraz Kerzon.
Aesop – wypróbuj produkty nie wchodząc do butiku
Nie będę ukrywać, że to marka Aesop zainspirowała mnie do stworzenia tego wpisu. Głównie ich oryginalne podejście do potrzeb klienta oraz prostota odpowiedzi na nie. Aesop to marka, która została założona w 1987 roku w Melbourne w Australii. To sieć butików, które oferują roślinne i przebadane laboratoryjnie preparaty do pielęgnacji włosów, skóry i ciała. Marka w ciekawy sposób wyróżnia się spośród konkurencji nawiązując bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. Aesop postawiło na umieszczenie produktów do higieny i pielęgnacji dłoni przed każdym swoim sklepem. W ten sposób osoba, która przechodzi obok butiku może bezpłatnie wypróbować produkty marki – bez wchodzenia do sklepu. Według mnie to strzał w dziesiątkę. Działanie jest proste i nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Możliwość bezpłatnego i szybkiego wypróbowania kosmetyków działa niczym magnes przyciągający nowych klientów. Jeśli prowadzisz salon kosmetyczny, fryzjerski, gdzie dystrybuujesz kosmetyki lub prowadzisz własną markę – zastanów się, w jaki sposób możesz zapewnić swoim klientom bezpłatny i bezpośredni kontakt z produktami. 🙂
Yves Rocher – każdy klient lubi być nagradzany
Na mojej liście inspiracji nie mogło zabraknąć dobrze znanej sieci sklepów Yves Rocher, która jest absolutnym pionierem w działaniach marketingowych offline. Mimo ostatnich doniesień odnośnie testowania swoich produktów przez Yves Rocher na zwierzętach, chciałbym bardziej skupić się na działaniach marketingowych marki. Yves Rocher spośród konkurencji wyróżnia się przystępnymi cenami oraz hojnością, jaką wykazują w stosunku do swoich klientów. Jako jedna z nielicznych marek, nagradza swoich klientów za zakupy bezpłatnymi kosmetykami z wybranej kolekcji. Nierzadko wychodząc z Yves Rocher ma się wrażenie, że otrzymało się w prezencie więcej niż się kupiło. To marka, która w dalszym ciągu zaskakuje i zjednuje sobie lojalność klientów. Doskonale wie, co działa na odbiorców, i jak ich do siebie przekonać. Już w kilku wcześniejszych postach poruszałam temat dawania. Pamiętaj, im więcej oferujesz swoim odbiorcom – może to być np. bezpłatna wiedza – tym więcej otrzymujesz. Kiedy Twoi klienci poczują, że chcesz im szczerze pomóc, dać coś w zamian za lojalność – będą do Ciebie wracać i pozytywnie o Tobie mówić. Yves Rocher to świetne case study działań marketingowych, z których warto brać przykład.
Kerzon – liczy się motyw przewodni
Marka Kerzon oferująca perfumy, zapachowe saszetki do szaf, mydła oraz świece została założona przez dwóch braci. Wszystkie produkty projektowane są w Paryżu oraz produkowane we Francji. Kerzon wyróżnia się spośród innych marek oryginalnymi motywami przewodnimi swoich kolekcji oraz nieszablonową, przyciągającą wzrok komunikacją. Jedna z kolekcji „Spacerując po Paryżu” dedykowana jest paryskim ogrodom oraz parkom. Znajdziemy w niej produkty noszące nazwy Wyspy Świętego Ludwika, Ogrodu Luksemburskiego czy Place des Vosges – najstarszego placu w Paryżu. Na każdym opakowaniu zilustrowana jest mapa miejsca, w którym znajduje się dany park lub ogród. Innym przykładem jest kolekcja „Letnie wspomnienia”. Opakowania zostały zaprojektowane w formie origami. Znajdziemy w niej m.in. zapachowe saszetki w kształcie koszulki polo. Marka Kerzon w działaniach marketingowych postawiła na grę emocjami oraz wspomnieniami za pomocą motywów przewodnich. To niesztampowe działanie, które stało się ich cechą charakterystyczną oraz wyróżnikiem.
To trzy marki, które zdumiewają rozwiązaniami. Chcę zwrócić Waszą uwagę na to, że ambient marketing może przyjmować różne formy. W przypadku Aesop opiera się on na miłym zaskoczeniu i niestandardowym rozwiązaniu, które wręcz zachęca do zapoznania się z produktami marki. Yves Rocher postawiło na środowisko, szczerość i hojność względem swoich odbiorców, czego efektem jest pozytywny marketing szeptany. Która z nas nie lubi się pochwalić otrzymanym prezentem? To właśnie strategia Yves Rocher. Kerzon z kolei umiejętnie gra emocjami swoich klientów. Pamiątka z Paryża? Perfum inspirowany Ogrodem Luksemburskim może okazać się świetnym prezentem.
Czasami warto wyjść ze świata wirtualnego
Wiele z nas rozwija swoje działalności. Często zaczynamy od salonu kosmetycznego, a kończymy na wizji stworzenia własnej linii kosmetyków czy produktów do pielęgnacji. Działania marek, które niesamowicie mnie zainspirowały mają pełnić dla Was formę drogowskazów. Czasami warto wyjść ze świata wirtualnego i zrobić coś, co zaskoczy naszych odbiorców w świecie rzeczywistym. Nadchodzi okres świąt i nowego roku. Stwórzcie bazę pomysłów, jak wyróżnić swój salon bądź markę spośród konkurencji. Jesień z kubkiem ulubionej herbaty może upłynąć pod znakiem kreatywności.