Obroty Twojego salonu beauty spadły? Sprawdź, co może być przyczyną niepowodzenia
Nieraz początki w biznesie bywają trudne. Każdy biznes wymaga niemałego wkładu finansowego w produkty, wyposażenie, dobór wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Te standardowe elementy, które towarzyszą zakładaniu każdej działalności, nierzadko załatwiane są w pośpiechu oraz po kosztach, co z czasem odbija się na osiąganych obrotach, ale czy tylko te? Sprawdź, co może być przyczyną niepowodzeń w Twoim salonie beauty.
Ceny niedostosowane do zmian na rynku
Jedną z przyczyn Twoich problemów finansowych w salonie kosmetycznym może być niedostosowanie ceny produktów i usług do zmian na rynku. Mam tu na myśli najbliższą konkurencję (lokalną) – jej zakres usług, wyposażenie, sprzęt oraz ceny zabiegów. Inną przyczyną może być niedostosowanie cen do czasu oraz kosztów wykonywanego zabiegu, jakie ponosi salon. Nieraz chcąc być konkurencyjnymi na rynku, zaniżamy ceny zabiegów, które generują duże koszty wykonania. Odpowiedzią na ten problem jest odpowiednie zarządzanie finansami. Czasami może się okazać, że warto kłaść nacisk na promowanie zabiegów, których czas i koszt wykonania jest mniejszych, a której generują podobne przychody. Dodatkowym rozwiązaniem jest cykliczny monitoring lokalnej konkurencji, jej cen, oferty oraz czasu wykonywanych zabiegów, działań marketingowych oraz uzyskiwanych opinii. Taka skuteczna analiza może Twojemu salonowi beauty przynieść nie tylko przewagę nad konkurencją, ale i nowe kreatywne pomysły, które wyróżnią Twój salon.
Niska jakość produktów oraz maszyn
Branża kosmetologiczna to jedna z tych, w których absolutnie nie powinno się oszczędzać na jakości produktów i maszyn. To często słaby punkt wielu salonów, który inicjuje kłopoty finansowe. Warto mieć na uwadze, że klienci często interesują się produktami, których używa się do wykonywania zabiegów. Dlatego jeśli posiadamy preparaty uznanych oraz profesjonalnych marek wpływa to również na reputację oraz wizerunek salonu. Istotny jest również fakt, że tak zwane odpowiedniki kosmetyczne znanych marek często bywają niewiele tańsze, a w efekcie są mniej wydajne oraz posiadają gorszy skład. Pamiętaj! W początkowych fazach rozwoju Twojego salonu lepszą decyzją jest inwestycja w mniejszą liczbę zabiegów i produktów, ale jakościowo dobrych.
Koniec cyklu życia produktów
Każda branża rządzi się własnymi trendami. Z biegiem czasu każdy zabieg oraz produkt odchodzi w niepamięć i jest zastępowany nowym. Dlatego Twoim codziennym rytuałem powinien być monitoring portali oraz magazynów kosmetologiczny – szczególnie zagranicznych. To właśnie tam znajdziesz trendy kosmetologiczne, które będziesz mogła zastosować w swoim salonie jako pierwsza – co z pewnością przy odpowiednio dopasowanej promocji przyciągnie rzeszę klientów. Musisz jednak pamiętać o selekcji informacji podczas obserwacji globalnych trendów. Może się okazać, że coś, co jest trendy, nie okaże się dobrym rozwiązaniem w Twoim salonie. Analizując zastosowanie nowości w twoim gabinecie kosmetologicznym warto posłużyć się analizą SWOT, która wykaże mocne oraz słabe strony Twojego wyboru, a także szanse i zagrożenia. Chcąc wprowadzić nową ofertę, weź również pod uwagę potrzeby oraz upodobania Twoich stałych klientów. To głównie one pomogą Ci ocenić, czy dany trend sprawdzi się w Twoim salonie.
Niewykwalifikowana kadra
Główną potrzebą klientów jest poczucie bezpieczeństwa, pewności oraz jakości wykonywanych zabiegów. Często pierwszym krokiem, jaki podejmują, aby sprawdzić kompetencje salonu są nie tylko opinie i rekomendacje, ale i rozmowa z personelem. Brak kompetentnej, charyzmatycznej, żywej i profesjonalnej kadry jest negatywnym czynnikiem, który powoduje, że klient nie powraca do salonu. Rekrutując pracowników na odpowiednie stanowisko warto sprawdzić ich wiedzę, szczególnie pod kątem znajomości produktów na rynku, ich składu, a także medycyny naturalnej oraz trendów w branży. Istotne jest również sprawdzenie charyzmy oraz komunikatywności przyszłego pracownika. Jego umiejętność nawiązywania kontaktów z klientami może się okazać jednym z czynników pozytywnych opinii oraz budowania lojalności pomiędzy klientami a salonem.
Brak czynnika, który wyróżnia Cię spośród konkurencji
Większość salonów beauty odznacza się tą samą ofertą zabiegów, produktów oraz polityką zarządzania. Niejednokrotnie elementem, który ma wyróżnić dany salon spośród konkurencji, jest nowy trend w zabiegach czy nowa linia produktów. Salony prześcigają się we wprowadzaniu nowych ofert, jednak czy to aby na pewno jest klucz do sukcesu? Alternatywą wyróżniającą Twój salon może być program lojalnościowy dopasowany na przykład do nawyków oraz zwyczajów konsumenckich. Zastosowanie programu lojalnościowego ma wiele zalet. To narzędzie, dzięki któremu poprzez social media oraz kontakt bezpośredni możesz gromadzić leady (dane) o klientach, dzięki czemu z łatwością możesz dostarczać informację o nowościach oraz promocjach w swoim salonie. Ciekawym rozwiązaniem jest również oferta abonamentowa, która cieszy się dużą popularnością nie tylko w serwisach VoD, ale rownież wśród fitblogerek. W przypadku takiej usługi możesz na przykład zaoferować możliwość skorzystania z wytyczonej przez Ciebie puli zabiegów za określoną, stałą opłatą w skali miesiąca.
Brak niestandardowych środków promocji
Podczas planowania działań marketingowych salonu warto pamiętać, że marketing to nie tylko social media. Coraz częściej dotarcie do nowych klientów, a także budowanie więzi z obecnymi już klientami, gwarantują niestandardowe środki promocji. Przykładem mogą być cyklicznie organizowane wieczorki przy lampce wina wraz z krótkimi prelekcjami dotyczącymi trendów oraz nowości w branży kosmetologicznej. Podczas takiego wieczorku można zastosować welcome packi, a także konkursy, których nagrodą są darmowe zabiegi. Podczas organizacji tego typu wieczorków można zaznaczyć, że warunkiem udziału w tego typu wydarzeniu jest przyprowadzenie koleżanki. W ten sposób powiększamy grono naszych potencjalnych klientów, zyskując szanse na większe obroty salonu.
Przestarzały wygląd oraz design salonu
Nierzadko opakowanie świadczy o jakości i wartości produktu. Tak samo przestarzały design oraz niedopracowane wnętrzne salonu wpływa na jakość pracy kadry pracowniczej oraz samopoczucie klientów. Wygląd salonu to jedna z pierwszych i najistotniejszych wizytówek w branży kosmetologicznej. Jeśli klient zobaczy, że salon jest estetyczny, schludny, a także odznacza się harmonią, to jego przypuszczenia oraz przekonana o jakości wykonywanych zabiegów będa pozytywne i z chęcią skorzysta z usług. Aranżacja salonu to także jeden z elementów, który może wyróżnić Twoją markę na tle konkurencji. Obecnie mamy do czynienia z wieloma trendami w aranżacji wnętrz, takimi jak styl retro, eklektyczny czy skandynawski. Czasami drobne elementy, dekoracje potrafią zmienić wygląd salonu oraz wyróżnić go spośród konkurencji, jednocześnie stając się przyjaznym dla klientów i otoczenia. Może to już czas, aby wprowadzić zmiany? 😉
Rozważając swoje przyczyny niepowodzenia musisz pamiętać, że gwarantem sukcesu w biznesie są dobrej jakości produkty, wykwalifikowany personel oraz przemyślany marketing. Czasami lepiej stworzyć zawężoną ofertę usług w stosunku do konkurencji, ale jakościowo bardzo dobrą. Pamiętaj również, że działaniem, które wspiera Cię w drodze do sukcesu Twojego salonu beauty jest umiejętne zarządzanie budżetem oraz kontrolowanie kosztów. To powinien być Twój codzienny rytuał do zwiększenia obrotów Twojej firmy. 😉